Contact Us

For any inquiry please contact me at / Untuk sebarang pertanyaan sila hubungi saya di :

: 012 319 2087 ( Zue )

: 012 246 9704 ( Ihsan )

: 03 2202 1215

Or / Atau

Email : zueoutlet@yahoo.com


Tuesday, March 27, 2012

Apa itu Metabolisme?

Metabolisme dalam arti sederhannya merupakan laju dari pembakaran kalori tubuh bertahan hidup. tubuh menghasilkan energi untuk bertahan hidup. ingatlah bahwa tubuh anda membutuhkan energi setiap saat bahkan ketika tidur, sehingga melewatkan makan adalah hal yang paling buruk dalam hidup anda. dalam program diet,Anda harus menjaga tingkat metabolisme agar tetap tinggi, melewatkan makan akan membuat metabolisme melamban sehingga kalori cenderung tersimpang dalam tubuh.


Apa yang mempengaruhi metabolisme?

Apakah hal utama yang mempengaruhi metabolisme? Apakah Aktifitas sehari - hari? Apakah Fungsi Thyroid? Apakah Umur? Thyrod, aktifitas dan umur memang mempengaruhi tingkat metabolisme, tetapi bukan yang utama. Hal yang paling mempengaruhi tingkat metabolisme adalah otot. Semakin banyak otot yang Anda miliki, maka semakin banyak lemak yang akan Anda bakar tanpa melihat seberapa banyak aktifitas, umur, dll. Jairingan hidup yang membakar lemak setiap saat selama 24 jam non stop setiap harinya!
Hal yang berpengaruh terhadap metabolisme, secara berurutan dari yang paling mempengaruhi :
  1. Jaringan otot : otot merupakan mesin pembakar lemak, semakin banyak otot yang terbentuk mata pembakaran kalori dan lemak juga semakin banyak otot yang terbentuk maka pembakaran kalori dari lemak juga semakin banyak.
  2. Frekuensi makan : makan dalam frekuensi yang sering menghindari penurunan tingkat metabolisme tubuh dan menjaga gula darah dalam level yang stabil.
  3. Tingkat aktifitas : penting pula tetapi harus dikombinasikan dengan pola makanan yang tepat dan frekuensi makan yang sering.
  4. Pilih makanan : makanan berlemak sulit dimetabolisme sehingga membuat tingkat metabolisme semakin lambat.
  5. Air yang cukup : air membantu tingkat metabolisme tubuh.
  6. Genetik : faktor genetik membuat tingkat metabolisme tiap orang berbeda, tetapi hal ini bukan faktor yang utama.
  7. Fungsi hormon : Thyroid merupakan hormon pengatur metabolisme, yang menjaga gula darah tetap stabil sehingga menghidari penurunan tingkat metabolisme.
  8. Stres : stress berlebihan menyebabkan tingkat metabolisme semakin melamban.


Berat saya sulit turun padahal sudah mengurangi makan?

Apakah Anda sering mendengar keluhan seperti ini? Seringkali orang yang ingin menurutkan berat badan akan mengurangin jumlah makanan yang dikonsumsi, padahal dengan mengurangi konsumsi makanan sehari - hari, metabolisme Anda semakin melambat. yang benar adalah mengatur jenis makanan. Pengurangan kalori secara tiba - tiba akan merusak metabolisme Anda.
Berikut 3 penyebab utama lambatnya metabolisme:
  1. Menurunnya massa otot karena kurangnya aktifitas fisik
  2. Aktifitas yang menurun karena usia yang semakin bertambah, bukan karena umur yang semakin bertambah yang menurunkan metabolisme
  3. Kurangnya konsumsi makanan membuat tubuh akan mengambil cadangan energi dari otot sebab asupan nutrisi yang sangat kurang di saat otot membutuhkannya
  4. Pola makan yang sangat kurang atau mengkonsumsi makanan yang merusak metabolisme Anda seperti makanan bergula tinggi, rendh protein dan tinggi lemak
Memperbaiki metabolisme sebenarnya simpel, namun tidak mudah. Perlu dedikasi dan pengetahuan yang cukup untuk memperbaiki metabolisme Anda. Mulailah mengatur pola makan dan latihan angkat beban untuk menambah massa otot dan memperbaiki metabolisme Anda. Orang sering percaya bahawa orang langsing's metabolisme tinggi dan orang yang kelebihan berat badan yang metabolisme rendah, tetapi ini biasanya tidak berlaku. Metabolisme sendiri tidak menentukan berat badan anda. Sebaliknya, berat bergantung pada keseimbangan kalori yang dikonsumsi versus kalori yang terbakar. Makan lebih banyak kalori dari yang anda perlukan - berat badan bertambah. Makanlah kalori lebih sedikit daripada yang anda perlukan - anda menurunkan berat badan. Metabolisme hanya mesin tubuh yang membakar kalori dan menetapkan keperluan kalori anda.

Tiga cara tubuh anda membakar kalori:

1. asas fungsi tubuh. laju metabolisme basal adalah jumlah kalori yang diperlukan tubuh untuk mengekalkan fungsi vital - pencernaan, pernafasan, peredaran darah, penyesuaian kadar hormon, pertumbuhan sel dan pembaikan, dll Biasanya, laju metabolisme basal anda membuat hingga 66 persen menjadi 75 peratus daripada total kalori tubuh anda memerlukan untuk sehari.

2. Pencernaan dan penyerapan makanan. Sekitar 10 peratus daripada kalori per hari anda adalah dibakar mencerna dan menyerap makanan yang anda makan. Ya, anda benar-benar perlu kalori untuk membakar kalori.

3. Latihan. Harian akaun aktiviti fizikal untuk sisa dari kalori yang terbakar.
Apa yang anda tidak dapat mengendalikan tentang metabolisme anda:

Apa yang anda tidak dapat mengendalikan tentang metabolisme anda:

• Umur: Metabolisme melambat sekitar 5 peratus setiap dekad selepas 40. Itu karena seiring bertambahnya usia, kita cenderung kehilangan otot dan lemak tubuh keuntungan. Lean massa otot lebih aktif daripada metabolisme jaringan lemak. Jadi, apabila anda kehilangan massa otot, metabolisme anda melambat.

• Jenis Kelamin: Lelaki umumnya mempunyai metabolisme lebih cepat dari wanita kerana mereka lebih besar dan mempunyai lemak tubuh kurang. laju metabolisme basal Lelaki dianggarkan 10 peratus menjadi 15 peratus lebih tinggi daripada kaum wanita.

• Hypothyroidism: Sebuah tiroid kurang aktif akan melambatkan metabolisme dan pada akhirnya menyebabkan penambahan berat badan. Kabar baiknya adalah bahawa ujian darah mudah boleh menentukan sama ada anda mempunyai keadaan atau tidak. Jika anda melakukannya, anda boleh mengawal dengan ubat yang tepat.

• Genetik: Sesetengah orang cukup beruntung untuk dilahirkan dengan metabolisme cepat - dan yang lain tidak.

Apa yang anda boleh mengawal tentang metabolisme anda:

• Jangan makan kurang dari 1,000 kalori per hari. metabolisme tubuh anda dan berkembang pada makanan. Ketika diet anda cepat atau crash, metabolisme anda akan melambat untuk menjimatkan tenaga. Bayangkan metabolisme anda sebagai api menyala. Jika api membakar konsisten dengan jumlah yang tepat dari kayu berkualiti tinggi, ini akan membakar pada tahap stabil. Tapi jika tidak memiliki cukup kayu, api padam. Jika anda mempunyai kayu terlalu banyak, boleh mendapatkan kawalan keluar - seperti saiz pinggang anda!

• Makanlah setiap empat hingga lima jam. Tubuh kita bekerja keras untuk mencerna dan menyerap makanan yang kita makan, dan metabolisme revs di respon. Ini disebut kesan terma makanan. Ambil keuntungan penuh dari ini dan jadual makan dan makanan kecil setiap empat hingga lima jam.

• Membuat sarapan keutamaan. Studi menunjukkan bahawa orang yang kerap makan sarapan sihat dalam masa dua jam naik lebih mungkin untuk mengendalikan berat badan mereka. Hal ini mungkin kerana anda mengangkat tahap metabolisme anda selepas itu sudah dalam tahap "istirahat" pada malam hari.

• Makanlah protein dengan makan setiap: Semua makanan mencipta kesan terma dan sedikit akan meningkatkan metabolisme anda. Namun, protein tubuh anda makan memberikan dorongan metabolisme karbohidrat lebih besar dari makan atau lemak. Plus, makan cukup protein akan memastikan anda akan memelihara dan membina massa otot. (Ingat, massa otot yang anda miliki, semakin besar tingkat metabolisme anda). Pastikan anda memasukkan protein ke paling setiap makan.

sumber protein Terbaik: ikan, dada ayam, dada Kalkun, daging merah tanpa lemak, susu skim, yogurt tanpa lemak, telur dan pengganti telur, tahu, biji, dan lentil.

Meal Contoh:

• Sarapan: yogurt dengan buah segar
• Makan siang: burger Kalkun pada roti gandum dan salad
• Makan malam: ayam panggang dengan sayuran dan kentang panggang

Latihan


• Lakukan latihan aerobik empat hingga lima hari seminggu. aktiviti aerobik, seperti lari, jalan cepat, berenang dan naik basikal, membakar kalori dan meningkatkan metabolisma apabila anda sedang berjalan di luar. Beberapa kajian menunjukkan bahawa aktiviti aerobik menyebabkan metabolisme anda untuk tinggal di tingkat yang lebih tinggi untuk jangka masa selepas anda selesai berolahraga.

• Bekerja di kuasa-latihan latihan dua atau tiga hari seminggu. Angkat beban dan kegiatan penguatan lain, seperti melakukan push-up atau crunches, secara teratur sebenarnya akan meningkatkan metabolisme rehat anda sepanjang hari. Itu kerana aktiviti ini membina otot. Dan sekali lagi, otot membakar kalori lebih daripada lemak tubuh. Bahkan, jika anda mempunyai lebih banyak otot, anda membakar kalori lebih - bahkan jika anda sedang duduk diam.

• Intinya: Yang paling selamat dan paling berkesan cara untuk meningkatkan metabolisme anda adalah makan yang cukup makanan setiap empat hingga lima jam, menggabungkan sebahagian protein dalam makan, dan berolahraga secara teratur!


Services

Kami menyediakan perkhidmatan di seluruh Malaysia.

Kuala Lumpur, Putrajaya, Sabah, Sarawak, Selangor, Perlis, Kedah, Perak, Pulau Pinang, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Terengganu, Kelantan, Johor

Kami juga mencari mereka yang berminat untuk menjadi Pengedar bebas di seluruh Malaysia. Bermula hari ini dan hubungi kami dengan segera untuk mendaftar.